Onze fractie heeft de afgelopen jaren vaak aandacht gevraagd voor de N279 en vooral ook de aansluiting bij Veghel rondom de Taylorbrug – Rembrandtlaan. In onze bijdragen bij de kadernota’s en begrotingen, het schrijven van artikelen op onze website en door het stellen van vragen aan het college. Steeds met als doel om het college op te roepen actief mee te blijven denken aan slimme oplossingen voor Meierijstad.
En dat is hard nodig. Want eenvoudige oplossingen zijn er niet.
We staan hierin niet alleen. Want ook de VVD en CDA melden nu luid dat zij het beste voorhebben met de N279. Ieder op z’n eigen manier.
Boven de kaart hangen
We hebben als fractie regelmatig ‘boven de kaart’ gehangen en allerlei opties besproken en bedacht. Elke optie had voor- én nadelen. Ook in de gesprekken die we als fractie hebben gevoerd met onder meer het Platform Ondernemers Meierijstad (POM) en de Statenfracties van PvdA en GroenLinks, hebben we opties verkend. Ook zij weten nog niet waar het heen moet gaan.
Nieuw onderzoek
Recent zijn er nieuwe onderzoeken verschenen die de basis vormen voor de planontwikkeling. Daarin zijn, door nieuwe verkeerstellingen, de grootste knelpunten benoemd voor de route Veghel – Asten. En vier hele grote knelpunten liggen, jawel, tussen de A50 – Taylorbrug/Rembrandtlaan.
Plan A: ondertunnelen of ‘fly-over’
Voor ons zou Plan A het ondertunnelen (à la Maastricht) of ‘fly-overen’ (à la Heeswijk-Dinther) zijn. Dat is een superkostbare, langdurige en zeer ingrijpende oplossing. Maar voor ons eigenlijk de enige écht duurzame, leefbare en wenselijke oplossing. We verwachten eigenlijk dat dit niet de uitkomst zal zijn van het participatietraject wat momenteel loopt. Want Veghel is niet de enige plaats aan de route met knelpunten. En geld en middelen zijn niet oneindig.
Plan B: minder verkeer
Ons Plan B is eigenlijk vergelijkbaar met waar de provincie maar ook het POM nu op insteken: zorgen dat er minder verkeer komt. Door kleine, lokale, eenvoudige en logische ingrepen kun je namelijk al best veel bereiken in de verkeersdruk. Meer fietsvervoer, beter openbaar vervoer en kleine verbeteringen in de infrastructuur. Maar er wellicht ook voor kiezen om niet nóg meer verkeersintensieve bedrijvigheid naar Meierijstad te halen.
Dit is zeker niet dé oplossing voor de problematiek, maar het gaat wel een beetje helpen. En tot nu toe is dit het enige wat we kunnen doen.
Provincie
We zijn echter afhankelijk van de planontwikkeling door de provincie Noord-Brabant. PvdA-gedeputeerde Stijn Smeulders zei er in Brabants Dagblad van 23 april dit over: “Aan haastwerk heeft de N279 niks, predikt provinciebestuurder Stijn Smeulders. Hij wil een zorgvuldig uitgestippeld plan dat de Raad van State wél overleeft: ,,Anders zijn we over tien jaar weer nergens.’’ Hij zegt ook te gaan investeren in fietsen en te kijken naar betere busverbindingen van en naar Veghel.
Op 8 en 15 mei zijn er regionale bijeenkomsten waarin raadsleden en Statenleden worden bijgepraat over het proces. Uiteraard zijn wij daarbij.
Brainport – N279-Veghel
En dan liggen er wellicht nog kansen om tóch op Plan A uit te komen. Immers: “Veghel is dé schakel in het bereikbaar houden van de regio Eindhoven. Dan moet je echt willen investeren in een optimale en duurzame oplossing”.
Dan krijgt die € 2,5 miljard voor Brainport wellicht een goede bestemming.
Afbeelding: Gerd Altmann from Pixabay