De raadsvergadering van 23 mei was ‘kort maar krachtig‘. Zo berichtten wij eerder. Het ging met name over een vergunning aan Campina. Onder andere voor een parkeerplaats aan de overkant van de straat. De Raad nam een amendement aan, mede ingediend door PvdA-GroenLinks, om te zorgen dat medewerkers veilig kunnen oversteken.
Tijdens de raad van 27 juni bespreken we weer een ingrijpend voorstel dat raakt aan de NCB-laan: 65 appartementen op de Noordkade met aansluiting op de NCB-laan. Ook daar wordt van alles uitgezocht om het de (nieuwe) bewoners naar de zin te maken. Met parkeerkelders en groen en looppaden etc.
We bespreken en beoordelen de losse ontwikkelingen, maar kijken soms onvoldoende naar de context. Dat geldt dus ook een beetje voor de NCB-laan.
NCB-laan: groeiende ergernis
Als je over de NCB-laan rijdt, en dat doen héél veel automobilisten, vrachtverkeer en ook fietsers, kan het niet anders of je houdt je hart vast. Auto’s kunnen elkaar amper passeren. Automobilisten ergeren zich aan fietsers die ze niet in kunnen halen. Voor het afrijden van het parkeerterrein bij de Jumbo moet je nét een te grote bocht nemen, waardoor je óf over het stoepje stuitert óf blikschade riskeert. En ook de bijzondere bocht bij het haventje en de Sluisstraat is een avontuur. Dichtbij parkeren voor omwonenden is soms ook een uitdaging. En dan hebben we het nog niet over voetgangers die proberen over te steken. Kortom: de NCB-laan is niet de veiligste en fijnste weg van Meierijstad.
Wat te doen?
De bewoners in de buurt stellen dit knelpunt al jaren aan de orde in hun gesprekken met de gemeente en wethouder. Er is ook een werkgroep. Het signaal is echter dat er tot nu toe eigenlijk niet echt iets concreets is gedaan om die veiligheid te verbeteren. Vooral om technische redenen, werd gezegd, zijn bepaalde maatregelen (zoals drempels) niet mogelijk. Maar wat kan dan wel?
Bewoners hebben een tijd geleden voor een wijkevenement zelf een ‘regenboog-zebrapad’ gemaakt (dat mag volgens de Algemene Plaatselijke Verordening: het is een krijttekening), en dat hielp zelfs al een beetje.
We snappen ook wel dat je niet één straat eruit kan lichten om helemaal aan te pakken. De weg is onderdeel van centrumbeleid rondom mobiliteit en parkeren. Het is onderdeel van de ontwikkelingen rondom de N279. De NCB-laan is ook een doorgaande route, omdat de Rembrandtlaan al zo’n draak van een route is. En er zijn vast nog meer ontwikkelingen waar de NCB-laan mee te maken heeft.
We beginnen met vragen
Maar intussen gebeurt er helemaal niks aan het verbeteren van de veiligheid van de NCB-laan. PvdA-GroenLinks gaat bij het voorstel voor de Noordkade technische vragen stellen over de voortgang, de maatregelen en de onderzoeken rondom de NCB-laan. Afhankelijk van de antwoorden kijken we wat daarna komt. Helemaal niks doen, lijkt ons namelijk geen optie.
Foto boven het artikel van is Google Maps.