De plannen voor de N279 van Veghel naar Asten moesten helemaal over. De plannen waren niet goed onderbouwd en ook de verkeersprognoses waren onvoldoende betrouwbaar. Het kan nog jaren duren voordat er nieuwe plannen zijn én begonnen kan worden met de nieuwe N279. De gemeente heeft besloten om daarom toch al van start te gaan met de ‘korte haak’ en de woningbouw bij de Rembrandtlaan. De korte haak kan weer worden ingeruild voor een definitieve oplossing als de plannen voor de N279 klaar zijn. We moeten dat nog allemaal zien.
Maar tot die tijd zitten de omwonenden alsnog met een ‘korte haak’ en veel verkeer. Steeds meer verkeer en vooral ook veel vrachtwagens. PvdA-GroenLinks vraagt zich af of dat anders kan en heeft daar vragen over gesteld aan het college. Binnen een week of twee verwachten we antwoorden hierop.
Voor de N279 vinden binnenkort verkenningsbijeenkomsten plaats om input op te halen. Op 13 oktober is er een Beeldvormende Avond in het bestuurscentrum in Sint-Oedenrode.
VRAGEN
In de Raadsinformatiebrief van 26 juli 2022 is de stand van zaken rondom de N279 en lokale gerelateerde projecten opgenomen.
De vernietiging van het PIP N279 door de Raad van State was onder andere gebaseerd op achterhaalde of verkeerde verkeerstellingen. Onder andere blijkt dat het verkeer op de weg langs de Zuid-Willemsvaart tussen Veghel en Asten sneller groeit dan verwacht.
In afwachting van de nieuwe PIP voor de N279 heeft u de afweging gemaakt om de ‘korte haak’ aan de Rembrandtlaan wel alvast te realiseren omdat deze geen invloed zou hebben op de mogelijkheden en verdere onderzoeken van de aansluiting van de N279 met de Rembrandtlaan/Corridor. De korte haak zou op termijn weer plaats kunnen maken voor een definitieve oplossing.
Naar aanleiding daarvan hebben wij de volgende vragen:
- Wanneer zijn de laatste verkeerstellingen gehouden op de Rembrandtlaan?
- Bent u van plan op korte termijn nieuwe verkeerstellingen te gaan houden en prognoses op te stellen, zodat (lokale) plannen op basis van de meest actuele gegevens kunnen worden gebaseerd? Zo ja: wanneer? Zo nee: waarom niet?
- Bent u met ons van mening dat een sterkere groei van het verkeer lang de Zuid-Willemsvaart direct het effect heeft dat er ook sterkere groei van het verkeer zal zijn over de Rembrandtlaan en daarmee over de nog te realiseren korte haak? En dat dit tot (nog) meer overlast kan leiden voor de omwonenden?
- De toenemende overlast voor de omwonenden in de komende jaren kan mogelijk worden verminderd door in ieder geval het vrachtverkeer zoveel mogelijk te weren op de korte haak. Dit in afwachting van de nieuwe PIP N279. Ziet het college mogelijkheden om het vrachtverkeer te weren op de Rembrandtlaan/korte haak? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?