Nieuwe onderzoeken wijzen uit: het verkeer op de N279 groeit sneller dan verwacht. En dat is slecht en goed nieuws. Slecht omdat het wél drukker wordt maar er voorlopig niks gebeurt. Goed omdat er nu moet worden nagedacht over een écht goede en duurzame oplossing. Wij hopen op een slimmere oplossing dan alleen het verbreden van de weg en het instandhouden van de flessenhals bij Veghel, zoals de voorstellen nu waren. Wat ons betreft dus een goede zaak dat de Raad van State de oude plannen heeft afgeschoten.
Verkiezingsprogramma PvdA-GroenLinks Meierijstad
In ons verkiezingsprogramma stond het al: “Veghel is onderdeel van een belangrijke verkeersader in Noord-Brabant. Daarnaast trekt de grote bedrijvigheid in Veghel verkeer aan, waaronder veel vrachtverkeer. Dat moet in goede banen worden geleid, waarbij de leefbaarheid voor de inwoners in het gedrang kan komen. Daarom moet steeds aandacht zijn voor creatieve oplossingen voor uitdagingen in het verkeer. Een echte uitdaging is bijvoorbeeld de N279 en de aansluitingen met bijvoorbeeld de Rembrandtlaan en Taylorbrug. Ondertunneling zou weleens een innovatieve oplossing kunnen zijn.”
Motie
Overigens sluiten de huidige ontwikkelingen naadloos aan bij hetgeen we in onze aangenomen motie, samen ingediend met Lokaal, Hier en D66, van 27 januari aan het college hebben gevraagd. We vroegen toen aan het college om samen met de provincie een verkenning te beginnen voor het opnieuw bekijken van de ambities en doelstellingen voor de N279 met duurzame en leefbare opties en een ruim zoekgebied, inclusief een participatieproces met inwoners en bedrijven.
Innovatieve oplossingen
De nieuwe, meer betrouwbare en actuele informatie, maakt het dus alleen maar noodzakelijker om naar innovatieve oplossingen en varianten te kijken. En dan niet alleen voor de N279, maar ook de aansluiting met de Rembrandtlaan, de Taylorbrug en ook de NCB-laan. Als de N279 (sneller) druk wordt, dan zullen ook die straten nog meer verkeersoverlast gaan ervaren. We zijn overigens benieuwd in hoeverre ook voor deze straten meer actuele en correcte verkeerscijfers beschikbaar zijn of komen.
De provincie gaat nu met een zogenoemde bredebelangenbenadering aan de slag en ziet het als een gebiedsbenadering. Dat stemt ons hoopvol, want nu wordt er ook verder gekeken dan alleen de N279 en een paar meter links en rechts ervan.
One Comment
Begroting 2023: over OZB en andere moties - PvdA-GroenLinks Meierijstad
7 juli 2022[…] als oplossing voor de verkeers- en leefbaarheidsknelpunten. Een oplossing die PvdA-GroenLinks al in januari had ingebracht en daarvoor een motie opstelde om creatieve oplossingen te zoeken. Hier en D66 […]