Dat de N279 al jaren onze warme aandacht heeft, dat weet inmiddels iedereen. Onze ideale oplossing is en blijft het ondertunnelen van een deel van het tracé voor het doorgaand verkeer zodat Veghel volledig wordt gespaard en de leefbaarheid enorm wordt vergroot. Als je écht wilt, is een tunnel nog steeds te realiseren. Maar dan moet je wel op zoek naar veel geld en jarenlange overlast en verkeersstagnaties op de koop toe nemen, zoals ‘Zeef 0’ laat zien. Maar in ons hart geven we het nog niet op.
‘Zeef 0’
De provincie heeft in ‘zeef 0’ een aantal, voor ons, interessante opties laten vallen. Zoals de tunnel. Omdat ze te duur of onuitvoerbaar waren. Wat ons betreft is ‘te duur’ eigenlijk geen argument, want wat is nu ‘te duur’ als je voor de komende 50 jaar een duurzame oplossing hebt voor de mobiliteit in Zuid-Oost Brabant? Maar goed, je moet dan het geld (in ieder geval 1 miljard) wél hebben.
De provincie heeft dit onderbouwd in deze Statenmededeling van 26 november 2024. De gemeente heeft dit aangeboden aan de gemeenteraad met deze brief.
Andere opties worden onderzocht
Elke overgebleven optie voor een oplossing zal bijdragen aan de doorstroming van het verkeer, daar zijn we van overtuigd. Maar goede doorstroming heeft tevens een aantrekkende werking op nog meer verkeer. Immers het rijdt lekker makkelijk door, in tegenstelling tot de huidige situatie. Het is ons niet helemaal duidelijk of dat is of wordt meegenomen in de berekeningen van elke optie.
Er staan nu nog verschillende stippellijnen in de plannen (pagina 32 e.v. in de bijlage van ‘Zeef 0’ en het plaatje onderaan dit bericht). Bijvoorbeeld om en door Zijtaart heen. Die stippellijnen verdwijnen straks, als duidelijk is welke oplossing het uiteindelijk gaat worden.
Zorgen
De zeer actieve Werkgroep N279, verbonden aan de Dorpsraad van Zijtaart, maakt zich terecht zorgen over wet elke optie echt betekent voor Veghel en Meierijstad. De doorstroming zal vast beter worden, maar wat gaat dat in de toekomst voor de kernen om de N279 betekenen? En wat is er extra nodig om ervoor te zorgen dat die oplossing ook een positieve bijdrage levert aan de wijken en dorpen in Veghel naast de N279? En welke oplossing is dan het beste? De werkgroep wil dat graag uitgezocht zien.
Om die reden heeft de werkgroep alle fracties van de gemeenteraad van Veghel uitgenodigd voor een gesprek. En met effect. Wij zijn uiteraard ingegaan op de uitnodiging en hebben een constructief gesprek gevoerd op 22 januari en ons nog alerter gemaakt. D66 heeft al vragen gesteld naar aanleiding van het gesprek. De insteek van de werkgroep klinkt goed door in de gestelde vragen. Wij kijken met belangstelling uit naar de antwoorden.
Om Zijtaart heen? Door Veghel?
Er worden verschillende opties onderzocht, maar als we betrokkenen en deskundigen spreken, lijken 2 varianten het meest kansrijk te zijn. Die om Zijtaart of een verbetering van de huidige weg door Veghel heen.
Van beide varianten wordt door de provincie doorgerekend wat het doet voor de problemen in de doorstroming en files op de A50 en N279. Maar er is weinig tot niets bekend in hoeverre deze oplossingen ook op andere manieren een positief (of misschien negatief) effect hebben op de situatie in Meierijstad en dan met name Veghel. Wat kunnen we als Meierijstad doen om met aanpassingen in Veghel de gekozen optie ook te laten werken voor de (overige) knelpunten in Veghel?
Omdat de uitkomsten van dergelijke doorrekeningen voor Veghel mogelijk effect kunnen hebben op de keuze die de provincie maakt, meent de werkgroep dat we niet moeten wachten met die onderzoeken. Immers, een oplossing waarbij er meer mogelijkheden zijn om binnen Veghel verkeersknelpunten op te lossen zou de voorkeur moeten krijgen voor een optie waardoor problemen worden verergerd. Omdat dit niet is meegenomen in de onderzoeken van de provincie, zullen we dat als gemeente zelf moeten doen volgens de werkgroep. Mogelijk dat hiervoor een motie van de gemeenteraad voor nodig is om hier geld voor vrij te maken.
We wachten de antwoorden op de vragen af en willen, samen met andere fracties, kijken of een motie wenselijk is.
We wachten de antwoorden op de vragen af en willen, samen met andere fracties, kijken of een motie wenselijk is.